1. Samenvatting

Dit is de handleiding voor de koppeling van PrestaShop naar Octopus. De koppeling zorgt dat voor bestellingen in PrestaShop automatisch een factuur gegenereerd wordt in Octopus. Omdat de facturen direct in het boekhoudsysteem van de webwinkelier komen bespaart de webwinkelier tijd op de financiële administratie.

De koppeling is een batch-koppeling. Dagelijks worden de bestellingen uit de Prestashop webwinkel opgehaald en doorgezet naar Octopus.

De koppeling kan op deze website aangeschaft worden en kent een gratis proefperiode. Bij de aanschaf van de koppeling ontvang je deze handleiding en een installatie-url. De koppeling kun je activeren via deze installatie-url. In deze handleiding staat hoe je dat doet.

2. Features

De koppeling van PrestaShop naar Octopus zorgt dat voor bestellingen met een bepaalde status automatisch een factuur wordt aangemaakt in Octopus, inclusief bestelregels, prijs, btw en correcte verwerking van de korting. Deze facturen hoeven dus niet meer handmatig ingevoerd te worden. De status wanneer de factuur aangemaakt wordt kun je instellen in het instellingenscherm.

De facturen in Octopus hebben status Concept. De webwinkelier kan de factuur vervolgens via Octopus verwerken. De koppeling geeft het bestelnummer door in het referentievaled van de factuur, zodat de webwinkel gemakkelijk de factuur in Octopus kan matchen met de bestelling in PrestaShop.

Bestellingen van bekende klanten worden in Octopus onder hetzelfde klantnummer geboekt. Is een klant onbekend dan wordt deze klant aangemaakt in Octopus. Herkennen gebeurt op basis van het emailadres.

3. Nodig: PrestaShop API sleutel

Voor het aanmaken van de API-sleutel in je PrestaShop webwinkel ga je via het menu naar Advanced parameters - Webservices.

Klik op Add New om een nieuwe API sleutel aan te maken.

Als je op het volgende scherm op Generate klikt wordt er automatisch een API-sleutel gegenereerd. Je kunt ook zelf een API sleutel bedenken maar het is veiliger als je het het systeem laat doen. Geef ook een beschrijving op, zodat je later weet waarvoor je de API sleutel gebruikt.

Tot slot dien je de rechten voor de API-sleutel in the stellen. De koppeling wil alleen lezen uit de PrestaShop webwinkel. Dus alleen View rechten aanklikken en wel voor de volgende onderdelen:
addresses
categories
countries
customers
order details
orders
order state
producten
taxes

4. Nodig: Octopus codes

Je gebruikt de gebruikersnaam / wachtwoord waarmee je inlogt ook om de koppeling te leggen met Octopus. Dit betekent dat als je je wachtwoord wijzigt de toegang voor de koppeling verbroken is. Neem in dat geval contact met ons op. Indien je de mogelijkheid hebt om nieuwe gebruikers aan te maken dan adviseren we je een aparte gebruiker aan te maken voor de koppeling met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord.

5. Installatie koppeling

Als je de API-sleutel in PrestaShop hebt aangemaakt kun je de koppeling tussen beide systemen leggen. Bij de aanmelding voor de PrestaShop - Octopus koppeling heb je een email gekregen met een licentiecode voor de koppeling. Die heb je bij de activatie hieronder ook nodig.

De installatie gaat verder via deze link: https://interface.cloudinvoice.company/api/v1/view/cloudinvoice/settings.php?shopsystem=prestashop&invoicesystem=octopus. Er verschijnt nu een scherm waarop je gegevens dient in te vullen. Allereerst voer je de licentiecode (ook wel licentiesleutel genoemd) van de koppeling in. Dan leg je de connectie met je PrestaShop webwinkel door de webshop-url (beginnend met http:// of https://) in te vullen en de PrestaShop API-sleutel.

Na het invullen van de webshop url en API-sleutel wordt de connectie naar je webwinkel getest. Als er een probleem is met de connectie dan wordt dat op dit scherm gemeld.

Het probleem kan ontstaan door een schrijffout in de webshop-url en de API-sleutel. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn:
* De webwinkel heeft een SSL certificaat en daar is een probleem mee. Bijvoorbeeld omdat het een self-signed certificaat is.
* Er is een automatische re-direct ingevoerd die de requests van de koppeling automatisch naar een 404 webpagina doorleidt.
* Bij de API-sleutel is niet aangevinkt dat de webservice gebruikt mag worden.
* Een andere reden.

Het is soms best een gepuzzel wat de oorzaak is van een connectie probleem. Maar het is de moeite waard. In onze methode haalt de koppeling bestellingen op. Bestellingen worden dus niet gepusht vanuit de webwinkel. Dat betekent dat het niet nodig is om een module te installeren (= minder onderhoud) en dat we veel beter de koppeling kunnen monitoren.

Als de koppeling wel succesvol is gelegd zie je de statussen uit je webwinkel verschijnen. Je kunt de statussen aanvinken wanneer een bestelling doorgezet moet worden naar Octopus.

Geef vervolgens de gebruikersnaam en het wachtwoord in van je Octopus account. Als je de mogelijkheid om gebruiker aan te maken adviseren we je een aparte gebruiker met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord voor de koppeling aan te maken. Als je geklikt hebt op Ga verder dan kom je op een laatste pagina waarin je je BTW/grootboekrekeningen en betaalmetoden/debiteuren kunt mappen. Hier geef je ook het dagboek voor je verkopen op.

Klik tot slot op Installeer de koppeling en dan is je koppeling geactiveerd. Gefeliciteerd!

6. Day-to-day: Vanuit PrestaShop

Iedere dag worden de nieuwe bestellingen uit je webwinkel opgehaald. Ook worden iedere dag de bestellingen bekeken die eerder zijn opgehaald en die nog niet zijn doorgestuurd naar je boekhoudsysteem.

Per bestelling wordt de status van de bestelling bekeken. Je hebt vooraf aangegeven wanneer je wilt dat bestellingen worden doorgezet naar je boekhoudsysteem. Voor bestellingen met de juiste status gebeurt dat. Nadat ze zijn doorgestuurd en er een succesmelding is ontvangen van het boekhoudsysteem wordt de bestelling als afgehandeld beschouwd. Op die manier wordt er voor gezorgd dat bestellingen die succesvol zijn doorgezet niet nogmaals kunnen worden doorgezet.

Indien het boekhoudsysteem het toe laat wordt er een extra controle uitgevoerd om de transactie die is toegevoegd en de gerelateerde bestelling in de webwinkel. De totalen worden vergeleken en de klantgegevens. In geval van mismatches van meer dan een paar cent informeren wij je hierover.

7. Day-to-day: Naar Octopus

De bestellingen uit de webwinkel worden doorgestuurd naar Octopus als facturen met de status concept. De facturen worden vervolgens in het Octopus boekhoudsysteem verder verwerkt. De referentie in de factuur is de link naar de factuur of bestelling in de webwinkel.

De koppeling is een batch-koppeling. Facturen worden eens per dag naar Octopus doorgezet.

8. Support

Wij vinden het belangrijk dat je als (web)winkelier op het moment dat je dat zelf wilt direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke bestellingen uit je webwinkel, per wanneer, zijn doorgezet naar je boekhouding. Bij Dashboard >> fouten zie je welke orders niet zijn doorgezet. Daar kunnen geldige redenen voor zijn. Een boekhoudpakket kan een bestelling weigeren omdat er geen btw op de verzendkosten staat, of omdat het BTW nummer van een zakelijke klant bij een ICP boeking ontbreekt. Er staan suggesties wat je moet doen om de foutsituatie op te lossen en ook is er een Verwerk knop om met voorrang een bestelling (opnieuw) door te schieten. Tot slot kun je bij het Dashboard >> Configuratie de instellingen van je koppeling (zoals de btw mapping op grootboekrekeningen of betaalmethoden – debiteuren aanpassen).

In de handleiding beschrijven we zo duidelijk mogelijk wat de koppeling wel doet. Soms zijn er ook zaken die de koppeling niet doet (zoals multi-currency). We verzamelen en tonen de meest voorkomende vragen zo handig mogelijk in een uitgebreide FAQ-sectie op de website. Misschien staat je vraag + antwoord hier al bij.

Tot slot kun je vragen en opmerkingen sturen naar webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor een snelle beantwoording graag zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bestellingen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naar webcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de webwinkel nodig, het boekhoudsysteem en soms ook FTP toegang.

Let op: Webwinkels die gemaakt zijn met WooCommerce, OpenCart, PrestaShop en Magento kunnen erg veel maatwerk bevatten en zijn geinstalleerd op een eigen server. We besteden aan deze systemen een uur om de koppeling werkend te krijgen. Lukt dat niet dan krijg je van ons advies. Dat advies kan zijn 'technische hulp inschakelen' of 'er zijn problemen die wij voor je kunnen oplossen'. Ook als het niet lukt brengen we de € 39,50 excl BTW in rekening.

Wij voeren migraties uit voor bestellingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Je kunt deze migraties bij ons aanvragen, ook via webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor migraties brengen we € 57,50 excl BTW per 1000 bestellingen in rekening.