Bijna alle webwinkeliers dienen BTW af te dragen en/of inkomsten- of vennootschaps-belasting op te geven. De BTW regelgeving voor webwinkels is complex en iedere webwinkel software heeft haar eigen (on)mogelijkheden om de btw goed te administreren. In de praktijk zien wij veel mis gaan en daarom hebben we de volgende 10 tips voor webwinkeliers.


Tip 1. Zorg dat in je webwinkel je BTW laag/hoog goed is ingericht, ook op de verzendkosten (afhankelijk van de inhoud van het winkelmandje) en betaalkosten (hoog). Voor digitale diensten aan particulieren geldt een andere regeling.


Tip 2. Als je zakelijk binnen Europa verkoopt tegen 0% (ICP, btw-verlegd), zorg dan dat je een geldig BTW-nummer van de klant hebt.


Tip 3. Als je veel verkoopt aan particulieren in het buitenland, boek dan de omzet per land en schakel tijdig over naar het lokale btw-tarief als je boven de drempelwaarde van de EU komt (klik voor details).


Tip 4. Behandel een (gedeeltelijke) retour hetzelfde als een gewone bestelling, maar dan met negatieve (btw) bedragen.


Tip 5. Als je een coupon-korting geeft, verwerk die dan propotioneel over je omzet en btw. Anders maak je onnodig verlies.


Tip 6. Besef dat je bij verkoop via affiliate networks / platformen (vb bol.com of Amazon) zelf verantwoordelijk bent voor een correcte btw-registratie.


Tip 7. Indien je voor (zakelijke) klanten facturen wilt maken, zorg dan dat deze facturen aan de wettelijke eisen voldoen.


Tip 8. Je kunt je verplichting 'alle binnengekomen betalingen te verantwoorden' goed invullen door ze af te letteren tov de registreerde verkopen (klik voor details).


Tip 9. Controleer je boekhouding regelmatig. En bewaar je financiële administratie zorgvuldig: in Nederland geldt voor de administratie een wettelijk verplichte bewaartermijn van 7 jaar.


Tip 10. Het registereren en opgeven van je btw en inkomsten- of vennootschaps-belasting, kan vandaag de dag eenvoudig via online-boekhoudpakketten.