1. Samenvatting

Dit is de handleiding voor de koppeling van Shopify naar Moneybird. De koppeling zorgt dat voor bestellingen in Shopify automatisch een factuur wordt aangemaakt in Moneybird. Omdat deze facturen automatisch in het boekhoudsysteem van de webwinkelier komen bespaart de webwinkelier tijd op de financiële administratie.

De koppeling is een realtime-koppeling. Zodra een bestelling van status wijzigt controleert de koppeling of de bestelling doorgezet moet worden naar Moneybird. Tijdens de installatie geef je aan wanneer bestellingen worden doorgezet.

De koppeling kan via de Shopify Appstore geinstalleerd worden en kent een proefperiode van 30 dagen.

2. Features

De koppeling van Shopify naar Moneybird zorgt dat voor bestellingen automatisch een factuur wordt aangemaakt in Moneybird. Deze bestellingen hoeven dus niet meer handmatig ingevoerd te worden. Als de koppeling een factuur aanmaakt in Moneybird dan worden er standaard twee extra 'requests' meegegeven.
I. Verzend-request
Dit request voegt de actie Verzenden toe aan de Moneybird factuur. Wij geven als default door dat de factuur verstuurd moet worden met de tag handmatig. Op verzoek kunnen wij deze instelling veranderen voor alle facturen die we doorzetten, naar: verzenden per email. In dat geval ontvangt de klant de factuur via de email.
II. Betaalstatus-request
Daarnaast sturen wij het 'betaal' request door met 'betaald' als de bestelling in de webwinkel betaald is. Let op, bij sommige webwinkelsoftware wordt de factuur eerder aangemaakt dan dat de betaling is verwerkt. In dat geval wordt er dus geen betaal-request door de koppeling doorgestuurd. De enige remedy is contact met ons op te nemen met het verzoek 'hard in te stellen dat alle bestellingen altijd de status betaald meekrijgen'. Als een bestelling het 'betaal' request heeft meegekregen zal de status van de factuur in Moneybird 'betaald' zijn.

Bij het doorzetten van de bestelling worden de volgende gegevens van de bestelling doorgezet:

Debiteurinformatie
De klantgegevens, NAW gegevens en emailadres worden toegevoegd aan Moneybird, met verzend-optie 'handmatig'. Opvolgende bestellingen worden op dezelfde debiteur geboekt. De vergelijking vindt plaats op emailadres.

Factuurinformatie
Het bestelnummer komt in de omschrijving te staan van de bestelling.

Bestelregels
De productnamen, bestelbedragen, BTW, kortingen, verzend- en betaalkosten.

3. De Moneybird administratiecode

Om de koppeling met je Moneybird account te leggen dien je de administratie-id van je Moneybird account te bepalen. Het administratieid is een nummer van minimaal 12 cijfers. Je vindt het in de url van de browser als je naar je Moneybird administratie gaat. Zie bijgevoegd plaatje.

4. Installatie koppeling

De installatie van de koppeling loopt via de Appstore van Shopify. Je kunt de koppeling vinden in de categorie Accounting of zoeken op de woorden webwinkelfacturen of shopify. Als je de koppeling gevonden hebt, klik je op Get en de installatie procedure begint.

Nadat je op Get hebt geklikt wordt eerst toestemming gevraagd voor de koppeling met je webwinkel.

Als je toestemming hebt gegeven voor toegang naar de webwinkel word je automatisch doorgeleid naar een scherm waar je de administratiecode van je Moneybird account invult. In de vorige sectie hebben we uitgelegd hoe je deze administratiecode kunt vinden.

Klik op Ga verder. De koppeling naar MoneyBird wordt met een zgn. OAuth verbinding gelegd. OAuth is de veiligste manier om twee applicaties - in dit geval de webwinkel en MoneyBird - met elkaar te koppelen. Je geeft binnen je Moneybird account expliciet toestemming dat de koppeling facturen mag aanmaken.

Als je dat gedaan hebt keer je terug naar de laatste stap van het installatie proces. Je gaat de BTW tarieven in je webwinkel koppelen aan de BTW tarieven in MoneyBird. Je koppelt de betaalmethoden van je webwinkel aan betaalmethoden in MoneyBird en je kunt een factuurprofiel selecteren.
Let op: Moneybird is soms langzaam in het verwerken van de resultaten. Je ziet dan een leeg scherm. Klik op de Ververs link om het scherm opnieuw te laden.

5. Day-to-day: Vanuit Shopify

Iedere uur worden de nieuwe bestellingen uit je webwinkel opgehaald. Ook worden iedere dag de bestellingen bekeken die eerder zijn opgehaald en die nog niet zijn doorgestuurd naar je boekhoudsysteem.

Per bestelling wordt de status van de bestelling bekeken. Je hebt vooraf aangegeven wanneer je wilt dat bestellingen worden doorgezet naar je boekhoudsysteem. Voor bestellingen met de juiste status gebeurt dat. Nadat ze zijn doorgestuurd en er een succesmelding is ontvangen van het boekhoudsysteem wordt de bestelling als afgehandeld aangemerkt. Op die manier wordt er voor gezorgd dat bestellingen die succesvol zijn doorgezet niet nogmaals kunnen worden doorgezet.

Indien het boekhoudsysteem het toe laat wordt er een extra controle uitgevoerd op de transactie die is toegevoegd en de gerelateerde bestelling in de webwinkel. De totalen worden vergeleken en de klantgegevens. In geval van mismatches (it happens) van meer dan een paar cent informeren wij je hierover.

6. Day-to-day: Naar Moneybird

De bestellingen uit de webwinkel worden naar MoneyBird doorgezet als facturen. Indien nodig maakt de koppeling een nieuwe debiteur aan voor de factuur. Voor de nieuwe debiteur wordt standaard ingevuld dat de factuur handmatig, en dus niet automatisch via de email, verstuurd moet worden.

Als de bestelling of factuur in de webwinkel betaald is dan geeft de koppeling de volgende 2 extra requests mee na het aanmaken van de factuur in Moneybird:
I. Verzend-request
Dit request voegt de actie Verzenden toe aan de Moneybird factuur. Wij geven als default door dat de factuur verstuurd moet worden met de tag handmatig. Op verzoek kunnen wij deze instelling veranderen voor alle facturen die we doorzetten, naar: verzenden per email. In dat geval ontvangt de klant de factuur via de email.
II. Betaalstatus-request
Daarnaast sturen wij het 'betaal'-request door. De factuur staat nu op Betaald in Moneybird.

Let op, bij sommige webwinkelsoftware wordt de factuur eerder aangemaakt dan dat de betaling is verwerkt. In dat geval wordt er dus geen betaal-request door de koppeling doorgestuurd. De enige remedy is contact met ons op te nemen met het verzoek 'hard in te stellen dat alle bestellingen altijd de status betaald meekrijgen'.

Tot slot, binnen Moneybird zijn ook workflows actief waardoor facturen toch onbedoeld naar klanten worden gestuurd ondanks alle voorzorgsmaatregelen die genomen worden. Om extra werk te voorkomen adviseren wij om een aparte factuur-layout aan te maken voor de koppeling en in de factuur aan te geven dat de betaling al binnen is. Daarmee voorkom je dubbele betalingen en acties om deze betalingen terug te storten.

7. Support

Wij vinden het belangrijk dat je als (web)winkelier op het moment dat je dat zelf wilt direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke bestellingen uit je webwinkel, per wanneer, zijn doorgezet naar je boekhouding. Bij Dashboard >> fouten zie je welke orders niet zijn doorgezet. Daar kunnen geldige redenen voor zijn. Een boekhoudpakket kan een bestelling weigeren omdat er geen btw op de verzendkosten staat, of omdat het BTW nummer van een zakelijke klant bij een ICP boeking ontbreekt. Er staan suggesties wat je moet doen om de foutsituatie op te lossen en ook is er een Verwerk knop om met voorrang een bestelling (opnieuw) door te schieten. Tot slot kun je bij het Dashboard >> Configuratie de instellingen van je koppeling (zoals de btw mapping op grootboekrekeningen of betaalmethoden – debiteuren aanpassen).

In de handleiding beschrijven we zo duidelijk mogelijk wat de koppeling wel doet. Soms zijn er ook zaken die de koppeling niet doet (zoals multi-currency). We verzamelen en tonen de meest voorkomende vragen zo handig mogelijk in een uitgebreide FAQ-sectie op de website. Misschien staat je vraag + antwoord hier al bij.

Tot slot kun je vragen en opmerkingen sturen naar webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor een snelle beantwoording graag zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bestellingen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naar webcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de webwinkel nodig, het boekhoudsysteem en soms ook FTP toegang.

Let op: Webwinkels die gemaakt zijn met WooCommerce, OpenCart, PrestaShop en Magento kunnen erg veel maatwerk bevatten en zijn geinstalleerd op een eigen server. We besteden aan deze systemen een uur om de koppeling werkend te krijgen. Lukt dat niet dan krijg je van ons advies. Dat advies kan zijn 'technische hulp inschakelen' of 'er zijn problemen die wij voor je kunnen oplossen'. Ook als het niet lukt brengen we de € 39,50 excl BTW in rekening.

Wij voeren migraties uit voor bestellingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Je kunt deze migraties bij ons aanvragen, ook via webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor migraties brengen we € 57,50 excl BTW per 1000 bestellingen in rekening.