1. Samenvatting

Dit is de handleiding voor de koppeling van Bol.com naar Factuursturen. De koppeling zorgt dat voor bestellingen in Bol.com automatisch facturen worden aangemaakt in Factuursturen. Omdat de bestellingen direct in het boekhoudsysteem van de verkoper komen bespaart deze tijd op de financiële administratie.

De koppeling is een batch-koppeling. Dit betekent dat ieder uur de bestellingen worden opgehaald en doorgezet.

Voor het installeren van de koppeling vraag je een proefperiode aan via https://www.webwinkelfacturen.nl/koppelingen. De koppeling kan alleen open bestellingen uit je Bol.com account ophalen. Mocht er een bestelling gemist worden dan probeert de koppeling deze bestelling opnieuw te reconstrueren aan de hand van de verzending van de bestelling. Zie https://faq.webwinkelfacturen.nl/content/4/168/nl/waarom-kan-mijn-bolcom-bestelling-niet-meer-doorgezet-worden.html voor meer informatie. Deze koppeling doet geen creditering. Als een bestelling geannuleerd wordt zul je hem zelf uit Factuursturen moeten verwijderen. Je kunt deze koppeling alleen gebruiken als je producten met 1 BTW percentage verkoopt. Deze koppeling is niet geschikt als je producten zowel met 21% als met 6% aanbiedt.

Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de specifieke FAQs: FAQ Bol.com en FAQ Factuursturen.

2. Features

Bestellingen uit je Bol.com winkel worden doorgezet naar facturen in Factuursturen. Bij de installatie van de koppeling kun je een default BTW percentage instellen. Van Bol.com krijgt de koppeling geen BTW specificatie mee. Omdat er geen productsynchronisatie met Factuursturen is wordt dit default BTW percentage gebruikt voor alle bestellingen. Daarbij worden de volgende gegevens doorgezet:
- De regels uit de bestelling, inclusief de omschrijving van het product en de prijs naar Factuursturen facturen. De koppeling maakt geen producten aan in Factuursturen.
- De debiteurgegevens zoals naam, emailadres, adres en woonplaats. Indien de bestelling gereconstrueerd wordt uit de verzending van de bestelling worden de debiteurgegevens van het verzendadres doorgezet. In Factuursturen wordt gekeken of de debiteur al bestaat. Zo niet dan wordt de debiteur nieuw aangemaakt. De matching vindt plaats op emailadres. De koppeling voegt wel nieuwe debiteuren toe aan Factuursturen, maar wijzigt geen gegevens van debiteuren die al in Factuursturen aanwezig zijn. De koppeling maakt geen producten aan in Factuursturen.
- Er is geen voorraadsynchronisatie tussen Bol.com en Factuursturen mogelijk.

3. Voorbereiding Bol.com

De koppeling met je Bol.com platform creeer je met 2 sleutels, een public key en een private key. Je kunt deze sleutels aanmaken binnen je Bol.com account.

Om de API sleutels op te genereren ga je naar Instellingen en vervolgens naar API Instellingen onder de kolom Diensten. Op het API Instellingen scherm klik je op Genereer API keys onder het kopje API keys voor productie. Deze API keys vul je in de eerste stap van de installatie in. Bol.com heeft zelf een beschrijving met plaatjes. Je vind die hier: https://developers.bol.com/api-keys.

4. Voorbereiding Factuursturen

Om contact te leggen met Factuursturen heb je een gebruikersnaam en API sleutel nodig. De gebruikersnaam is dezelfde waarmee je inlogt. De API key maak je aan binnen factuursturen.nl. Dat doe je door naar Instellingen > Verbindingen te gaan. Je ziet daar een knop waarmee je de API sleutel kunt aanmaken. Zorg dat de API sleutel op Actief staat en vul een omschrijving in zodat je later weet waar deze sleutel voor wordt gebruikt.

Het is mogelijk om bestellingen met terugwerkende kracht in je Factuursturen account te plaatsen. Factuursturen werkt echter met limieten waardoor we een maximum van 60 facturen per uur kunnen toevoegen. Dat betekent deze migraties beperkt zijn tot 360 facturen.

5. Installatie koppeling

Tijdens het installatie-proces van de koppeling tussen Bol.com en Factuursturen doe je het volgende dingen:
1. Je legt een connectie met Bol.com. De koppeling heeft toestemming nodig om verkopen, klanten en producten uit dit systeem te lezen.
2. Je legt een connectie met Factuursturen. De koppeling heeft ook toestemming nodig om financiele gegevens naar Factuursturen te schrijven en om gegevens zoals debiteuren en producten uit Factuursturen te lezen.

Klik op deze link om de installatie van de koppeling te starten: https://interface.cloudinvoice.company/api/v1/view/cloudinvoice/settings.php?shopsystem=bol&invoicesystem=factuursturen.

Op dit scherm vul je de gegevens van je webwinkel en boekhoudsysteem in, nl:
- De twee sleutels (public en private) van je Bol.com account. Deze heb je in een van de vorige secties opgehaald. Ook geef je hier een default BTW percentage op. Dit default BTW percentage gebruikt de koppeling voor het doorzetten van de verkoop.
- De gebruikersnaam en APIsleutel die je in je Factuursturen administratie hebt aangemaakt.
Als je de correcte gegevens hebt ingevuld en je klikt op de knop Ga verder is de koppeling geinstalleerd.

6. Day-to-day: Vanuit Bol.com

Ieder uur worden de nieuwste 25 open bestellingen uit je Bol.com account opgehaald. Deze worden bij ons in een wachtrij geplaatst en vervolgens doorgezet naar je boekhoudsysteem. Wij kunnen alleen open bestellingen ophalen. Controleer dus of de bestelling in je boekhoudsysteem staat voordat je de bestelling in Bol.com een andere status geeft.

De koppeling kan geen annuleringen verwerken. Dus als de bestelling geannuleerd wordt zul je hem handmatig uit e-Boekhouden.nl moeten verwijderen.

7. Day-to-day: Naar Factuursturen

De bestellingen uit de webwinkel worden doorgestuurd naar Factuursturen als facturen met de status betaald. Het bestelnummer wordt meegenomen in de omschrijving. Dit maakt het mogelijk om de factuur te relateren aan de bestelling in de webwinkel.

8. Support

Wij vinden het belangrijk dat je als verkoper direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke bestelling uit je Bol.com, per wanneer, zijn doorgezet naar Factuursturen. Bij Dashboard >> fouten zie je welke bestellingen niet zijn doorgezet. Daar kunnen geldige redenen voor zijn. Een boekhoudpakket kan een bestelling weigeren omdat er geen btw op de verzendkosten staat, of omdat het BTW nummer van een zakelijke klant bij een ICP boeking ontbreekt. Er staan suggesties wat je moet doen om de foutsituatie op te lossen en ook is er een Verwerk knop om met voorrang een bestelling (opnieuw) door te schieten. Er is een extra knop > Meld probleem. Daarmee kun je een bestelling in de foutenrij naar ons doorsturen. Wij ontvangen dan direct alle relevante gegevens en kunnen snel voor je aan de slag. Via Dashboard >> Configuratie kun je de instellingen van je koppeling (zoals de btw mapping op grootboekrekeningen of betaalmethoden) aanpassen.

Voor andere vragen hebben we een uitgebreide FAQ-sectie op de website. Misschien staat je vraag en antwoord hier al bij. Kijk in het bijzonder naar deze vragen: FAQ Bol.com en FAQ Factuursturen.

Overige vragen en opmerkingen kun je sturen naar webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor een snelle beantwoording graag zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bestellingen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naar webcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de webwinkel nodig, het boekhoudsysteem en soms ook FTP toegang.

Let op: Webwinkels die gemaakt zijn met WooCommerce, OpenCart, PrestaShop en Magento kunnen erg veel maatwerk bevatten en zijn geinstalleerd op een eigen server. We besteden aan deze systemen een uur om de koppeling werkend te krijgen. Lukt dat niet dan krijg je van ons advies. Dat advies kan zijn 'technische hulp inschakelen' of 'er zijn problemen die wij voor je kunnen oplossen'. Ook als het niet lukt brengen we de € 39,50 excl BTW in rekening.

Wij voeren migraties uit voor bestellingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Je kunt deze migraties bij ons aanvragen, ook via webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor migraties brengen we € 57,50 excl BTW per 1000 bestellingen in rekening.