1. Samenvatting

Dit is de handleiding voor de koppeling van Bol.com naar MUIS. De koppeling zorgt dat voor bestellingen in Bol.com automatisch bestellingen of financiele mutaties worden aangemaakt in MUIS. Omdat de bestellingen direct in het boekhoudsysteem van de verkoper komen bespaart deze tijd op de financiële administratie.

De koppeling is een batch-koppeling. Dit betekent dat ieder uur de bestellingen worden opgehaald en doorgezet.

Voor het installeren van de koppeling vraag je een proefperiode aan via https://www.webwinkelfacturen.nl/koppelingen. De koppeling kan alleen open bestellingen uit je Bol.com account ophalen. Mocht er een bestelling gemist worden dan probeert de koppeling deze bestelling opnieuw te reconstrueren aan de hand van de verzending van de bestelling. Zie https://faq.webwinkelfacturen.nl/content/4/168/nl/waarom-kan-mijn-bolcom-bestelling-niet-meer-doorgezet-worden.html voor meer informatie. Deze koppeling doet geen creditering. Als een bestelling geannuleerd wordt zul je hem zelf uit MUIS moeten verwijderen.

Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de specifieke FAQs: FAQ Bol.com en FAQ MUIS.

2. Features

Bestellingen uit je Bol.com winkel worden doorgezet naar bestellingen of financiele mutaties in MUIS. Bij de installatie van de koppeling kun je een default BTW percentage instellen. Van Bol.com krijgt de koppeling geen BTW specificatie mee. De koppeling gebruikt het BTW percentage van het product in MUIS. Kan het product niet gevonden worden dan gebruikt de koppeling het default BTW percentage. Daarbij worden de volgende gegevens doorgezet:
- De regels uit de bestelling, inclusief de omschrijving van het product en de prijs naar MUIS financiele boekingen of bestellingen. De koppeling controleert voor iedere bestelregel of het product in MUIS aanwezig is als je de Bol.com bestellingen doorzet naar MUIS bestellingen. Zo ja, dan wordt het BTW percentage van het product in MUIS gebruikt voor de BTW berekening. Is het product niet aanwezig of zet je de Bol.com bestellingen door naar MUIS financiele boekingen dan valt de koppeling terug op het default percentage dat tijdens de installatie is ingesteld.
- De debiteurgegevens zoals naam, emailadres, adres en woonplaats. Indien de bestelling gereconstrueerd wordt uit de verzending van de bestelling worden de debiteurgegevens van het verzendadres doorgezet. De debiteurgegevens worden naar MUIS gestuurd. Onder de debiteurgegevens vallen de klantnaam, het klantadres, het emailadres, het BTWnr en het KvKnr. Het BTWnr wordt vooraf op geldigheid gecontroleerd. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen factuur- en afleveradres.
- Er is geen voorraadsynchronisatie tussen Bol.com en MUIS mogelijk.

3. Voorbereiding Bol.com

De koppeling met je Bol.com platform creeer je met 2 sleutels, een public key en een private key. Je kunt deze sleutels aanmaken binnen je Bol.com account.

Om de API sleutels op te genereren ga je naar Instellingen en vervolgens naar API Instellingen onder de kolom Diensten. Op het API Instellingen scherm klik je op Genereer API keys onder het kopje API keys voor productie. Deze API keys vul je in de eerste stap van de installatie in. Bol.com heeft zelf een beschrijving met plaatjes. Je vind die hier: https://developers.bol.com/api-keys.

4. Voorbereiding MUIS

Voor de koppeling met MUIS dien je een omgevingscode op te vragen. MUIS heeft een handleiding waarin staat hoe dit moet. Hier volgt een verkorte weergave.

Optie 1: De ondernemer / accountant werkt met iMUIS Online (SAAS / Web-based)
Voor de koppeling heeft de klant per administratie een abonnement op de module iMUIS Online Cloudswitch nodig. De accountant kan deze voor de ondernemer aanvinken via Gebruikersbeheer. Of, als de ondernemer niet via een accountant werkt, kan de klant zelf een abonnement afsluiten. Vervolgens genereert de ondernemer een omgevingscode via iMUIS Online > Beheer > Mijn gegevens / Abonnement / Verbindingen tabblad Verbindingen. Er wordt een omgevingscode gegenereerd als je klikt op Maak verbinding bij ons als partner (webwinkelfacturen). Copieer deze omgevingscode. Je hebt hem nodig bij het leggen van de koppeling tussen de webwinkel en MUIS.

Optie 2: De ondernemer / accountant werkt met iMUIS Business Software (Windows)
In deze situatie dient de ondernemer over een iMUIS Online licentie te beschikken en iMUIS Online dient beschikbaar te zijn op de eigen server. De ondernemer genereert een omgevingscode via iMUIS Online > Beheer > Mijn gegevens / Abonnement / Verbindingen tabblad Verbindingen. Er wordt een omgevingscode gegenereerd als je klikt op Maak verbinding bij ons als partner (webwinkelfacturen). Copieer deze omgevingscode. Je hebt hem nodig bij het leggen van de koppeling tussen de webwinkel en MUIS.

Gebruik je de optie MUIS bestellingen dan dien je de volgende zaken extra te configureren in MUIS:
- Voeg een artikelgroep 29 toe en vul de omzetrekening in voor deze artikelgroep. Nieuwe producten worden automatisch aan deze artikelgroep toegevoegd.
- Voeg ordersoort webshoporder toe, want de bestellingen die naar MUIS worden doorgezet gebruiken deze ordersoort.
- Voeg de verzendmethode Verzendkosten toe aan de MUIS verzendmethoden. Zorg er voor dat je een default leveringsconditie en een voorkeur opdrachtwijze voor de verzendmethode instelt en dat je de verzendmethode koppelt aan de ordersoort webshoporder.

5. Installatie koppeling

Tijdens het installatie-proces van de koppeling tussen Bol.com en MUIS doe je het volgende dingen:
1. Je legt een connectie met Bol.com. De koppeling heeft toestemming nodig om verkopen, klanten en producten uit dit systeem te lezen.
2. Je legt een connectie met MUIS. De koppeling heeft ook toestemming nodig om financiele gegevens naar MUIS te schrijven en om gegevens zoals debiteuren en producten uit MUIS te lezen.
3. Tot slot leg je een relatie tussen de BTW-tarieven in Bol.com en de BTW tarieven en grootboekrekeningen in MUIS.

Klik op deze link om de installatie van de koppeling te starten: https://interface.cloudinvoice.company/api/v1/view/cloudinvoice/settings.php?shopsystem=bol&invoicesystem=imuis.

Op dit scherm vul je de gegevens van je webwinkel en boekhoudsysteem in, nl:
- De twee sleutels (public en private) van je Bol.com account. Deze heb je in een vorige sectie opgehaald. Ook geef je hier een default BTW percentage op. Dit default BTW percentage gebruikt de koppeling voor het doorzetten van de verkoop.
- De omgevingscode van je MUIS administratie. De omgevingscode heb je in de vorige sectie bepaald.

Klik op de knop Ga verder. Je komt nu in een scherm waar je een relatie legt tussen de financiele instellingen Bol.com en de financiele instellingen in MUIS, te weten: De BTW tarieven en grootboekrekeningen, alsmede de betaalmethoden / debiteuren. Als je daarna klikt op Installeer de koppeling is de koppeling actief.

6. Day-to-day: Vanuit Bol.com

Ieder uur worden de nieuwste 25 open bestellingen uit je Bol.com account opgehaald. Deze worden bij ons in een wachtrij geplaatst en vervolgens doorgezet naar je boekhoudsysteem. Wij kunnen alleen open bestellingen ophalen. Controleer dus of de bestelling in je boekhoudsysteem staat voordat je de bestelling in Bol.com een andere status geeft.

De koppeling kan geen annuleringen verwerken. Dus als de bestelling geannuleerd wordt zul je hem handmatig uit e-Boekhouden.nl moeten verwijderen.

7. Day-to-day: Naar MUIS

De bestellingen uit de webwinkel worden in Muis geimporteerd als verkoopbestellingen. In de omschrijving staat het bestelnummer en de besteldatum. Als het factuurnummer wordt doorgegeven vanuit de webwinkel - let op, dit kan niet bij alle webwinkels - dan wordt het bestelnummer als betalingskenmerk gebruikt. In de andere gevallen wordt het bestelnummer als betalingskenmerk toegevoegd.

Kortingen die betrekking hebben op de hele bestelling worden uitgesplitst naar BTW tarief. Bevat de bestelling zowel artikelen met 21 en 6% dan verschijnen er 2 kortingsregels in de bestelling, een korting voor 21% en een korting met 6%.

8. Support

Wij vinden het belangrijk dat je als verkoper direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke bestelling uit je Bol.com, per wanneer, zijn doorgezet naar MUIS. Bij Dashboard >> fouten zie je welke bestellingen niet zijn doorgezet. Daar kunnen geldige redenen voor zijn. Een boekhoudpakket kan een bestelling weigeren omdat er geen btw op de verzendkosten staat, of omdat het BTW nummer van een zakelijke klant bij een ICP boeking ontbreekt. Er staan suggesties wat je moet doen om de foutsituatie op te lossen en ook is er een Verwerk knop om met voorrang een bestelling (opnieuw) door te schieten. Er is een extra knop > Meld probleem. Daarmee kun je een bestelling in de foutenrij naar ons doorsturen. Wij ontvangen dan direct alle relevante gegevens en kunnen snel voor je aan de slag. Via Dashboard >> Configuratie kun je de instellingen van je koppeling (zoals de btw mapping op grootboekrekeningen of betaalmethoden) aanpassen.

Voor andere vragen hebben we een uitgebreide FAQ-sectie op de website. Misschien staat je vraag en antwoord hier al bij. Kijk in het bijzonder naar deze vragen: FAQ Bol.com en FAQ MUIS.

Overige vragen en opmerkingen kun je sturen naar webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor een snelle beantwoording graag zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bestellingen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naar webcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de webwinkel nodig, het boekhoudsysteem en soms ook FTP toegang.

Let op: Webwinkels die gemaakt zijn met WooCommerce, OpenCart, PrestaShop en Magento kunnen erg veel maatwerk bevatten en zijn geinstalleerd op een eigen server. We besteden aan deze systemen een uur om de koppeling werkend te krijgen. Lukt dat niet dan krijg je van ons advies. Dat advies kan zijn 'technische hulp inschakelen' of 'er zijn problemen die wij voor je kunnen oplossen'. Ook als het niet lukt brengen we de € 39,50 excl BTW in rekening.

Wij voeren migraties uit voor bestellingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Je kunt deze migraties bij ons aanvragen, ook via webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor migraties brengen we € 57,50 excl BTW per 1000 bestellingen in rekening.