1. Samenvatting

Dit is de handleiding voor de koppeling van Bol.com naar Moneybird. De koppeling zorgt dat voor bestellingen in Bol.com automatisch facturen worden aangemaakt in Moneybird. Omdat de bestellingen direct in het boekhoudsysteem van de verkoper komen bespaart deze tijd op de financiële administratie.

De koppeling is een batch-koppeling. Dit betekent dat ieder uur de bestellingen worden opgehaald en doorgezet.

Voor het installeren van de koppeling vraag je een proefperiode aan via https://www.webwinkelfacturen.nl/koppelingen. De koppeling kan alleen open bestellingen uit je Bol.com account ophalen. Mocht er een bestelling gemist worden dan probeert de koppeling deze bestelling opnieuw te reconstrueren aan de hand van de verzending van de bestelling. Zie https://faq.webwinkelfacturen.nl/content/4/168/nl/waarom-kan-mijn-bolcom-bestelling-niet-meer-doorgezet-worden.html voor meer informatie. Deze koppeling doet geen creditering. Als een bestelling geannuleerd wordt zul je hem zelf uit Moneybird moeten verwijderen. Je kunt deze koppeling alleen gebruiken als je producten met 1 BTW percentage verkoopt. Deze koppeling is niet geschikt als je producten zowel met 21% als met 6% aanbiedt.

Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de specifieke FAQs: FAQ Bol.com en FAQ MoneyBird.

2. Features

Bestellingen uit je Bol.com winkel worden doorgezet naar facturen in Moneybird. Bij de installatie van de koppeling kun je een default BTW percentage instellen. Van Bol.com krijgt de koppeling geen BTW specificatie mee. Omdat er geen productsynchronisatie met Moneybird is wordt dit default BTW percentage gebruikt voor alle bestellingen. Daarbij worden de volgende gegevens doorgezet:
- De regels uit de bestelling, inclusief de omschrijving van het product en de prijs naar Moneybird facturen. De koppeling zet geen artikelen door en plaatst ook geen SKU's of EAN's in de factuurregels.
- Extra requests. Het is mogelijk om extra requests te sturen naar Moneybird om een factuur te verzenden of de status Betaald te geven. Dit staat uitgelegd in de sectie Day-to-Day: Moneybird.
- De debiteurgegevens zoals naam, emailadres, adres en woonplaats. Indien de bestelling gereconstrueerd wordt uit de verzending van de bestelling worden de debiteurgegevens van het verzendadres doorgezet. In Moneybird wordt gekeken of de debiteur al bestaat. Zo niet dan wordt de debiteur nieuw aangemaakt. De matching vindt plaats op emailadres. De koppeling voegt wel nieuwe debiteuren toe aan Moneybird, maar wijzigt geen gegevens van debiteuren die al in Moneybird aanwezig zijn. De koppeling zet geen artikelen door en plaatst ook geen SKU's of EAN's in de factuurregels.
- Extra requests. Het is mogelijk om extra requests te sturen naar Moneybird om een factuur te verzenden of de status Betaald te geven. Dit staat uitgelegd in de sectie Day-to-Day: Moneybird.
- Er is geen voorraadsynchronisatie tussen Bol.com en Moneybird mogelijk.

- Er is geen voorraadsynchronisatie mogelijk.

3. Voorbereiding Bol.com

De koppeling met je Bol.com platform creeer je met 2 sleutels, een public key en een private key. Je kunt deze sleutels aanmaken binnen je Bol.com account.

Om de API sleutels op te genereren ga je naar Instellingen en vervolgens naar API Instellingen onder de kolom Diensten. Op het API Instellingen scherm klik je op Genereer API keys onder het kopje API keys voor productie. Deze API keys vul je in de eerste stap van de installatie in. Bol.com heeft zelf een beschrijving met plaatjes. Je vind die hier: https://developers.bol.com/api-keys.

4. Installatie koppeling

Tijdens het installatie-proces van de koppeling tussen Bol.com en Moneybird doe je het volgende dingen:
1. Je legt een connectie met Bol.com. De koppeling heeft toestemming nodig om verkopen, klanten en producten uit dit systeem te lezen.
2. Je legt een connectie met Moneybird. De koppeling heeft ook toestemming nodig om financiele gegevens naar Moneybird te schrijven en om gegevens zoals debiteuren en producten uit Moneybird te lezen.
3. Tot slot leg je een relatie tussen de BTW-tarieven in Bol.com en de BTW tarieven en grootboekrekeningen in Moneybird.

Klik op deze link om de installatie van de koppeling te starten: https://interface.cloudinvoice.company/api/v1/view/cloudinvoice/settings.php?shopsystem=bol&invoicesystem=moneybird.

Op dit scherm vul je de gegevens van je webwinkel en boekhoudsysteem in, nl:
- De twee sleutels (public en private) van je Bol.com account. Deze heb je in een vorige sectie opgehaald. Ook geef je hier een default BTW percentage op. Dit default BTW percentage gebruikt de koppeling voor het doorzetten van de verkoop.
- De administratie-id van je Moneybird administratie. Het administratie-id van je Moneybird account kun je vinden door in te loggen in Moneybird met je gebruikersnaam/wachtwoord en in de URL van je browser te kijken: het is het number achter https://moneybird.com/

Klik op de knop Ga verder. Je komt nu in een scherm waar je een relatie legt tussen de financiele instellingen Bol.com en de financiele instellingen in Moneybird, te weten: De BTW tarieven en grootboekrekeningen.. Als je daarna klikt op Installeer de koppeling is de koppeling actief.

5. Day-to-day: Vanuit Bol.com

Ieder uur worden de nieuwste 25 open bestellingen uit je Bol.com account opgehaald. Deze worden bij ons in een wachtrij geplaatst en vervolgens doorgezet naar je boekhoudsysteem. Wij kunnen alleen open bestellingen ophalen. Controleer dus of de bestelling in je boekhoudsysteem staat voordat je de bestelling in Bol.com een andere status geeft.

De koppeling kan geen annuleringen verwerken. Dus als de bestelling geannuleerd wordt zul je hem handmatig uit e-Boekhouden.nl moeten verwijderen.

6. Day-to-day: Naar Moneybird

De bestellingen uit de webwinkel worden naar MoneyBird doorgezet als facturen. Indien nodig maakt de koppeling een nieuwe debiteur aan voor de factuur. Voor de nieuwe debiteur wordt standaard ingevuld dat de factuur handmatig, en dus niet automatisch via de email, verstuurd moet worden.

Als de bestelling of factuur in de webwinkel betaald is dan geeft de koppeling de volgende 2 extra requests mee na het aanmaken van de factuur in Moneybird:
I. Verzend-request
Dit request voegt de actie Verzenden toe aan de Moneybird factuur. Wij geven als default door dat de factuur verstuurd moet worden met de tag handmatig. Op verzoek kunnen wij deze instelling veranderen voor alle facturen die we doorzetten, naar: verzenden per email. In dat geval ontvangt de klant de factuur via de email.
II. Betaalstatus-request
Daarnaast sturen wij het 'betaal'-request door. De factuur staat nu op Betaald in Moneybird.

Let op, bij sommige webwinkelsoftware wordt de factuur eerder aangemaakt dan dat de betaling is verwerkt. In dat geval wordt er dus geen betaal-request door de koppeling doorgestuurd. De enige remedy is contact met ons op te nemen met het verzoek 'hard in te stellen dat alle bestellingen altijd de status betaald meekrijgen'.

Tot slot, binnen Moneybird zijn ook workflows actief waardoor facturen toch onbedoeld naar klanten worden gestuurd ondanks alle voorzorgsmaatregelen die genomen worden. Om extra werk te voorkomen adviseren wij om een aparte factuur-layout aan te maken voor de koppeling en in de factuur aan te geven dat de betaling al binnen is. Daarmee voorkom je dubbele betalingen en acties om deze betalingen terug te storten.

7. Support

Wij vinden het belangrijk dat je als verkoper direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke bestelling uit je Bol.com, per wanneer, zijn doorgezet naar Moneybird. Bij Dashboard >> fouten zie je welke bestellingen niet zijn doorgezet. Daar kunnen geldige redenen voor zijn. Een boekhoudpakket kan een bestelling weigeren omdat er geen btw op de verzendkosten staat, of omdat het BTW nummer van een zakelijke klant bij een ICP boeking ontbreekt. Er staan suggesties wat je moet doen om de foutsituatie op te lossen en ook is er een Verwerk knop om met voorrang een bestelling (opnieuw) door te schieten. Er is een extra knop > Meld probleem. Daarmee kun je een bestelling in de foutenrij naar ons doorsturen. Wij ontvangen dan direct alle relevante gegevens en kunnen snel voor je aan de slag. Via Dashboard >> Configuratie kun je de instellingen van je koppeling (zoals de btw mapping op grootboekrekeningen of betaalmethoden) aanpassen.

Voor andere vragen hebben we een uitgebreide FAQ-sectie op de website. Misschien staat je vraag en antwoord hier al bij. Kijk in het bijzonder naar deze vragen: FAQ Bol.com en FAQ MoneyBird.

Overige vragen en opmerkingen kun je sturen naar webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor een snelle beantwoording graag zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bestellingen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naar webcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de webwinkel nodig, het boekhoudsysteem en soms ook FTP toegang.

Let op: Webwinkels die gemaakt zijn met WooCommerce, OpenCart, PrestaShop en Magento kunnen erg veel maatwerk bevatten en zijn geinstalleerd op een eigen server. We besteden aan deze systemen een uur om de koppeling werkend te krijgen. Lukt dat niet dan krijg je van ons advies. Dat advies kan zijn 'technische hulp inschakelen' of 'er zijn problemen die wij voor je kunnen oplossen'. Ook als het niet lukt brengen we de € 39,50 excl BTW in rekening.

Wij voeren migraties uit voor bestellingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Je kunt deze migraties bij ons aanvragen, ook via webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor migraties brengen we € 57,50 excl BTW per 1000 bestellingen in rekening.