1.Inleiding

Dit is de handleiding voor de koppeling tussen MollieShop en Lundify.

Mollie is een betaalplatform en wordt veel gebruikt voor webwinkels. Betalingen hebben geen BTW en daarom kan een betaling niet doorgezet worden naar een omzetboeking in Lundify. Omdat merchants wel hun BTW moeten afdragen en dat via de boekhoudsystemen loopt is zo'n doorzetting wel gewenst. Door de Mollie betaling om te zetten naar een verkoopbestelling kan de koppeling wel een omzetboeking, een factuur, aanmaken in Lundify. Deze koppeling is geschikt als er geen koppeling bestaat voor jouw specifieke webwinkel en boekhoudsysteem, als je meerdere webwinkels wilt koppelen of als jullie met individuele betaallinks werken.

Omdat de omzet via de betaalinformatie direct in het boekhoudsysteem van de ondernemer komen bespaart deze tijd op de financiële administratie.

Vriendelijk aandacht gevraagd voor het volgende
  1. Deze koppeling is een financiële koppeling. Het is geen logistieke koppeling. De koppeling is niet geschikt voor het bijwerken van klanten in Lundify, het printen van pakbonnen of het synchroniseren van producten/voorraad.
  2. Deze koppeling vervangt niet het werk van de boekhouder. Deze koppeling bespaart tijd omdat je niet meer hoeft over te tikken. De boekhouder is nog steeds nodig voor advies, kennis en controle.
  3. Let op: Bjorn Lunden Lundify ondersteunt geen OSS. Deze koppeling is dus niet geschikt voor OSS. Als uw webwinkel onder de OSS regelgeving valt, is het advies deze koppeling niet te gebruiken, of alleen voor de niet-OSS verkopen.
  4. Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de FAQ voor MollieShop en in de FAQ voor Lundify.

Lees meer Inleiding .... Lees minder Inleiding ....

Installeren koppeling
Het installeren van de koppeling begint met het aanmelden voor een proefperiode, via onze koppelingen-pagina. Na aanmelding, ontvang je een e-mail met daarin een installatie-url en inloggegevens. Met deze installatie-url, start je de installatie van de koppeling.
De installatie is voltooid als beide bolletjes van de verbinding op groen staan, en de instellingen in tabblad Configuratie ingevuld en opgeslagen zijn.
Er is een proefperiode van 30 dagen.
Wil je nog een koppeling installeren, dan kan dat op dezelfde manier. Zorg er wel voor dat je uit het dashboard van koppeling bent uitgelogd, en start de nieuwe installatie bij voorkeur in een incognito browser.

Uitschakelen koppeling
Aan het einde van de proefperiode danwel abonnementsperiode, wordt de koppeling niet automatisch verlengd. Het aanbod voor een 1-jarig abonnement danwel verlenging ervan, ontvang je aan het einde van deze periode per e-mail. Je kunt de verlenging bevestigen door gebruik te maken van de betaallink in die mail.
Wil je tussentijds de koppeling beeindigen? Dat kan via het dashboard, tabblad Profiel>>Koppeling opzeggen.

2.Hoe de koppeling werkt

Een betaling uit de MollieShop webwinkel wordt doorgezet naar een Lundify factuur.
De koppeling haalt ieder uur de betalingen op uit MollieShop en zet deze klaar om doorgezet te worden naar Lundify.
Lees meer Hoe de koppeling werkt .... Lees minder Hoe de koppeling werkt ....

Controle vooraf betalingen
Aan het begin van de verwerking van een betaling wordt gecontroleerd of de betaling niet al eerder als factuur in Lundify is geplaatst.

Doorzetten betalingen
Het doorzetten van een MollieShop betaling naar Lundify gebeurt in drie stappen:
  1. Er wordt gekeken of de klant al in Lundify aanwezig is. Zo nee dan wordt de klant aangemaakt. Matching gebeurt op emailadres.
  2. Bij het doorzetten naar Lundify bestellingen wordt gecontroleerd of de producten uit de MollieShop betaling al in Lundify aanwezig zijn. Ontbrekende producten worden aangemaakt.
  3. De Lundify factuur wordt aangemaakt en toegevoegd.

3.Nodig: Lundify connectie

Voor de connectie met Lundify is een publieke sleutel nodig. Deze sleutel vind je binnen je Lundify dashboard. Je logt in en je gaat naar Integraties. Als je op het rechterwieltje klikt (2), dan verschijnt er een popup. Je activeert de integratie (3) en kopieert de sleutel (de string in het vlak).

Connectie Lundify

Daarna log je in op het dashboard https://uwkoppeling.webwinkelfacturen.nl. Bij tab Configuratie, authenticatie of Alle Instellingen vul je de sleutel in. Hiermee heb je de connectie met Lundify gelegd.

Connectie dashboard Lundify

4.Nodig: Mollie authenticatie

De authenticatie met Mollie verloopt via OAuth. Dat betekent dat je bij de configuratie van de koppeling inlogt op Mollie en de koppeling autorisatie geeft gegevens uit jullie account te lezen. Gebruik voor het inloggen het Mollie-account van de owner. Anders lukt het de koppeling niet om alle informatie uit Mollie op te halen.

5.Installatie

Controleer na de installatie, mbv deze FAQ, of de koppeling werkt.

Het installeren van de koppeling begint met het aanmelden voor een proefperiode, via onze koppelingen-pagina. Na aanmelding, ontvang je een e-mail met daarin een installatie-url en inloggegevens. Met deze installatie-url, start je de installatie van de koppeling.

Lees meer Installatie .... Lees minder Installatie ....

Authenticatie webwinkel
De authenticatie met de webwinkel loopt via OAuth. Zorg dat je bent uitgelogd bij je webwinkel voordat je de connectie legt. Je klikt nu op de rode Connect knop. Er verschijnt automatisch een inlogscherm voor de MollieShop webwinkel. Als je inlogt krijg je een scherm waarin gevraagd wordt of je de connectie toestaat. Als je dit bevestigt dan wordt de connectie gelegd.

Wil je op een later moment de connectie opnieuw wil leggen dan kan dat altijd door op de Connect knop te klikken.

Authenticatie Lundify
Het maken van de connectie met Lundify gaat via de rode Connect knop in tabblad Configuratie. In de pop-up vul je je Klantcode in (dit is het Lundify online 5 cijferige membernummer), en het token wat je in de vorige sectie hebt aangemaakt. Let op, je hebt als token de gehele code nodig, dus incl het 1-deel.

Webwinkel
Binnen een MollieShop account kunnen meerdere webwinkels aanwezig zijn. Je kunt hier instellen voor welke webwinkel je de koppeling wilt maken.

Status doorzetten
Je kunt aangeven bij welke statussen betalingen moeten worden doorgezet naar Lundify. Je kunt meerdere statussen aanvinken. De koppeling zal betalingen nooit dubbel doorzetten. De koppeling is daartegen beveiligd.

Instellingen Lundify
Voor het gebruik van Lundify selecteer je een administratie binnen je account. Je geeft ook aan op welke dagboek de omzet geboekt mag worden en wat de debiteuren rekening is. Het dagboek voor het doorzetten van (individuele) betalingen zal een Verkoop-dagboek zijn.

Inrichten BTW tarieven en grootboekrekeningen
Bij het inrichten van de BTW tarieven en de grootboekrekeningen wordt een link gelegd tussen de BTW tarieven in de webwinkel en de BTW codes en omzetrekeningen in Lundify. Aanpassen kan altijd door op de blauwe 'Wijzigen' knop te klikken, en via de drop-down boxjes een keuze te maken.

Standaard worden alle EU landen in de lijst getoond. Je hoeft alleen de landen te configureren waaraan je verkoopt, en -indien van toepassing- ICP en Internationaal.
De koppeling toont de standaard BTW tarieven voor Europa. Je kunt het BTW percentage waarmee je verkoopt - linker kolom - aanpassen. Bijvoorbeeld: Standaard staan verkopen naar Duitsland op 21%, maar verkoop jij in de webwinkel met 19% dan kun je dat in de linker kolom aanpassen. Intracommunautaire (ICP) en internationale leveringen
De optie Intracommunautaire prestaties / ICP is voor zakelijke leveringen binnen de EU. Deze verkopen brengen 0% BTW in rekening. Een BTW nummer van de kant is verplicht. De optie Internationaal gaat over leveringen buiten de EU. De koppeling verwacht voor deze verkopen 0% BTW, anders kunnen de verkopen niet doorgezet worden. Voor zowel ICP als internationale leveringen kunnen aparte BTW codes en grootboekrekeningen ingesteld worden.

Zijn de BTW instellingen gedaan en opgeslagen dan zul je altijd de ingestelde BTW tarieven zien. Wil je opnieuw beginnen dan kun je de grijze knop 'BTW instellingen verwijderen' gebruiken. Dan worden je huidige instellingen verwijderd en kun je opnieuw beginnen.

Inrichten betaalmethoden
Je kunt hier een relatie leggen tussen de betaalmethoden in de webwinkel en een vaste debiteur uit je Lundify administratie. Betalingen met een betaalmethode uit de lijst worden dan altijd onder deze debiteur geboekt. Er worden in dat geval geen nieuwe debiteuren aangemaakt.
Let op: Het instellen van vaste debiteuren kan niet voor ICP betalingen. Bij een ICP betaling moet een geldig BTW nummer worden doorgezet. Daarom wordt er voor een ICP betaling altijd een debiteur aangemaakt in Lundify.

6.Day-to-day: Vanuit MollieShop

In deze sectie laten we zien hoe we de betalingen ophalen uit MollieShop.

Doorzetschema: Nieuwe betalingen uit MollieShop worden minimaal eenmaal per uur opgehaald en doorgezet naar Lundify. Daarnaast worden iedere nacht de betalingen bekeken die eerder zijn opgehaald en die nog niet zijn doorgestuurd naar je boekhoudsysteem. Van deze betalingen wordt de status bekeken om te bepalen of ze nu wel doorgezet moeten worden.

Status doorzetten: Per betaling wordt de status van de betaling bekeken. Als de status betaald is zal de betaling als omzet boeking worden omgezet. Zo niet dan wordt de betaling iedere nacht tot een max van 21 nachten gecontroleerd om te kijken of de betaling alsnog kan worden doorgezet.


Uitwerking veldniveau bestellingen op basis van betalingen
Uitwerking MollieShop betaling. +-
Hieronder een uitwerking op veld-niveau bij het ophalen van betalingen.
Naam veld Waarden uit MollieShop bestelling
Bestel-identifier [id]
Bestelnummer [orderNumber]
Datum [createdAt]
Besteldatum [date_created]
Status bestelling [status]
Betaalmethode [paymentMethod]
Totaal BTW bestelling incl korting [totalTaxAmount]
Besteltotaal incl BTW en korting [totalPrice]
Besteltotaal excl BTW met korting [totalPrice] - [totalTaxAmount]
Totaal BTW bestelling zonder korting [totalTaxAmount] - [discountTaxAmount]
Besteltotaal incl BTW [price][total]
Land levering [shippingAddress][country] indien gevuld, anders [paymentAddress][country]
Aanduiding ICP De koppeling bepaalt als volgt of het om een ICP bestelling gaat:
  • Als de merchant marge heeft ingesteld dan is het nooit een ICP bestelling
  • Als het totaal aan BTW van de bestelling 0 is
  • En er geen BTW op de bestelregels staat
  • En het land van levering is niet gelijk aan het land van de MollieShop webwinkel
  • En het land van levering is een EU land
  • Dan is het een ICP levering en anders is het geen ICP levering
Aanduiding Internationaal De koppeling bepaalt als volgt of het om een internationale bestelling gaat:
  • Als het totaal aan BTW van de bestelling 0 is
  • En er geen BTW op de bestelregels staat
  • En het land van levering is niet gelijk aan het land van de MollieShop webwinkel
  • En het land van levering is geen EU land
  • Dan is het een internationale levering buiten de EU en anders is het geen internationale levering buiten de EU
Uitwerking MollieShop betaalregels. +-
Voor het uitlezen van de bestelregels pakt de koppeling het veld [orderlines]. In MollieShop hebben bestelregels verschillende types. Deze worden aangeduid met het veld [type]. Voor de bestelregels gaat het om type article of type [custom].
Naam veld Waarden uit MollieShop bestelregel
Aantal [quantity]
Omschrijving [title], let op, MollieShop werkt met een raar streepje. Dit streepje wordt vervangen door een normaal streepje.
BTW percentage [taxPercentage], indien kleiner dan 1 dan wordt het BTW percentage met 100 vermenigvuldigd. Als het veld taxPercentage niet in de regel bestaat dan wordt het BTW percentage [totalTaxAmount] / ([totalPrice] - [totalTaxAmount]. Ook dit percentage wordt met 100 vermenigvuldigd.
BTW bedrag in regel [totalTaxAmount]
Regelbedrag incl BTW [totalPrice]
Regelbedrag excl BTW [totalPrice] - [totalTaxAmount]
Eenheidsbedragen De regelbedragen delen door het aantal
BTW code en rekeningen Lundify Deze worden bepaald aan de hand van de instellingen, het BTW percentage en het leveringsland. Hier wordt ook in meegenomen of het een ICP of internationale bestelling is.
Uitwerking MollieShop klantgegevens +-
Naam veld Waarden uit MollieShop klant
Klant Algemeen
  • Email - [emailAddress]
  • Telnr - [phoneNumber]
  • BTW nummer - [taxNumber]
Het factuuradres staat in veld [paymentAddress] en het verzendadres in veld [shippingAddress]. De inhoud van deze velden is steeds gelijk, dus die beschrijven we niet apart.
Adres Adres-velden
  • Voornaam - [firstName]
  • Achternaam - [lastName]
  • Bedrijfsnaam - [companyName]
  • Adresregel1 - [streetAddress]
  • Postcode - [postalCode]
  • Plaats - [city]
  • Iso-landcode - [country]
  • Land - [country]

7.Day-to-day: Naar Lundify

Deze gegevens worden doorgezet naar Lundify:

Aanmaken facturen
De betalingen uit MollieShop worden in Lundify geimporteerd als factuur. Deze factuur wordt ook direct als journaalpost geboekt. Per betaling worden de BTW en grootboekrekening meegegeven zoals ingesteld bij de installatie van de koppeling.
Bij het aanmaken van facturen worden mogelijk nieuwe debiteuren toegevoegd aan Lundify. Default worden er geen producten toegevoegd aan Lundify en verschijnt de tekstregel uit de MollieShop betaling in de Lundify factuur. Het is mogelijk productcode mee te geven. Als je dit wil, neem dan contact op met webcare@webwinkelfacturen.nl.

Kostenplaats Het is mogelijk om één default kostenplaats mee te geven aan de Lundify factuur. Per koppeling is één default kostenplaats mogelijk. Neem contact op met webcare@webwinkelfacturen.nl ovv van de licentiesleutel om hier gebruik van te maken.

Aanmaken debiteuren
Bij het doorzetten van klantinformatie wordt eerst gecontroleerd of de klant al eens eerder is doorgezet. Zo ja, dan wordt deze Lundify debiteur gebruikt als debiteur van de Lundify factuur. Is de klant nog niet bekend, dan wordt deze toegevoegd aan Lundify. Matching gebeurt op basis van e-mailadres. Let op: De koppeling maakt alleen debiteuren aan. De koppeling wijzigt geen debiteuren.

Aanmaken producten
Bij het doorzetten naar Lundify facturen incl producten zullen producten die nog niet in Lundify staan worden toegevoegd. Zie hier een uitleg voor het bepalen van de productcodes FAQ. Het product krijgt de BTW code toegewezen aan de hand van het BTW percentage in de betaling regel en de grootboekrekening die staat in gesteld bij tab Configuratie van het dashboard.
Let op: De koppeling maakt alleen producten aan. De koppeling wijzigt geen producten.

Automatisch versturen facturen
Het is niet mogelijk om de aangemaakte factuur in Lundify automatisch naar de klant te versturen.


Uitwerking veldniveau Lundify

Uitwerking op veld-niveau Lundify klant-factuur.+-
Lundify Factuur
Naam Voorbeeld Opmerking
Klant-id 1011 Identifier debiteur in Lundify
Factuurdatum 2025-06-01 Verkoopdatum MollieShop betaling
Verloopdatum 2025-06-15 Standaard 14 dagen, niet aanpasbaar
Comment Graag op de stoep laten Opmerking MollieShop betaling
Naam Sarah de Zwart Naam debiteur volgens MollieShop betaling
Email info@sponiza.nl
Adres Stationstraat 12
Postcode 1234 AB
Stad Amsterdam
Land NL
Naam ontvanger Mies Talenberg
Verzendadres Dorpsstraat 152
Postcode - Verzendadres 2345 AB
Stad - Verzendadres Heerlen
Land - Verzendadres NL
Factuurregels
Omzetrekening 8000
Product-identifier prod123 Alleen als doorzetten op producten is aangezet.
Aantal 3
Eenheidsprijs excl BTW 1.50 Let op: Dit is de eenheidsprijs excl BTW.
Regelprijs incl BTW 4.91
BTW code 2
Tekst Verjaardagstaart
Uitwerking op veld-niveau Lundify klant. +-
Naam Voorbeeld Opmerking
name Banketbakker Leeg als er geen bedrijfsnaam is
street Stationsweg 12 Adres
country SE / NL Land factuuradres
emailadres info@sponiza.nl
telnr 0623138822
Adresgegevens
entityid 123 Identifier Lundify debiteur
Factuuradres gegevens
Uitwerking op veld-niveau Lundify product. +-
Naam Voorbeeld Opmerking
entityId prod123 Identifier product
account 8000 Omzetrekening
name Verjaardagstaart Naam product
descriptionUK Verjaardagstaart met slagroom en sinaasappel Omschrijving product
Vatcode 2 BTW code
BTW rekening 1500 BTW rekening
costCenter 001 Default kostenplaats
Omdat de prijzen uit MollieShop worden gebruikt, en een product eenmalig wordt toegevoegd, en daarna niet meer wordt gewijzigd, worden er geen prijzen meegegeven aan het product.

8.Support

Wij vinden het belangrijk dat je als op het moment dat je dat zelf wilt direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.
Lees meer Support .... Lees minder Support ....

Persoonlijk

Uitleg tabs dashboard

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke betalingen uit je MollieShop webwinkel, per wanneer, zijn doorgezet naar Lundify.

Bij Dashboard >> Fouten zie je welke betalingen niet zijn doorgezet. Via de blauwe Verwerk knop kun je de betaling (opnieuw) aanbieden. Via de rode Meld probleem knop kun je een ticket bij ons aanmaken.

Bij Dashboard >> Open staan de betalingen die nog niet zijn doorgezet omdat zij nog niet de juiste status hebben in de webwinkel. Iedere nacht draaien er jobs om de status opnieuw te bekijken en de betaling alsnog door te zetten.

Bij Dashboard >> Configuratie staan de instellingen van je koppeling. Je kunt instellingen daar aanpassen.

Bij Dashboard >> Profiel staan facturen voor download. Ook kun je hier een extra emailadres opgeven voor het verzenden van emails en de koppeling stopzetten.

Wat als betalingen missen in Lundify

Als betalingen ontbreken in Lundify adviseren we je de volgende stappen te doorlopen:
  1. Log in op het dashboard: https://uwkoppeling.webwinkelfacturen.nl. De gebruikersnaam en het wachtwoord staan in de registratie email.
  2. Ga naar tab Fouten en kijk of de betaling daar staat. Het kan zijn dat je de zoekperiode moet aanpassen als de betaling van een eerdere maand is. Als je de betaling in dit overzicht vindt:
    1. Bekijk de foutcode en controleer of je die zelf op kunt lossen.
    2. Zo ja los het probleem op en klik op de blauwe knop Verwerk om de betaling opnieuw aan te bieden.
    3. Zo nee gebruik de rode knop Meld probleem om een ticket bij ons aan te maken.
    4. Let op bij meerdere fouten hoe je maar 1 of 2 keer een ticket aan te maken. Wij zien vanzelf de andere problemen.
  3. Ga naar tab Rapportage en kijk of de betaling daar staat. Zo ja dan staat daar vaak een identifier van Lundify bij (in het paarse deel van het overzicht) waarmee je de betaling kunt zoeken.
  4. Ga naar tab Open en kijk of de betaling daar staat.
  5. Mocht je er niet uitkomen, dan kun je altijd via de groene Vraag het ons knop een ticket bij ons aanmaken.

Overige vragen en opmerkingen kun je sturen naar . Voor een snelle beantwoording graag altijd de licentiesleutel en zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou betalingen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

We hebben een uitgebreide FAQ-sectie op de website. Kijk in het bijzonder naar deze secties: en https://faq.webwinkelfacturen.nl/category/83/lundify.html.

Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naar webcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de webwinkel en het boekhoudsysteem nodig.

Wij kunnen migraties uitvoeren voor verkopen die in het verleden hebben plaatsgevonden. De aanvraag procedure en werkwijze beschrijven we in deze faq. Voor migraties brengen we € 67,50 excl BTW per 1000 betalingen in rekening.