1.Inleiding
Dit is de handleiding voor de koppeling tussen Opencart en Rompslomp.
De koppeling zorgt dat bestellingen uit de Opencart webwinkel automatisch worden doorgezet naar facturen in Rompslomp. Omdat de bestellingen direct in het boekhoudsysteem van de webwinkelier komen bespaart deze tijd op de financiële administratie. Het is ook mogelijk om betalingen voor de Opencart bestellingen door te zetten naar Rompslomp. Dit kan aangevraagd worden via webcare@webwinkelfacturen.nl.
Installeren koppeling
Het installeren van de koppeling begint met het aanmelden voor een proefperiode, via onze koppelingen-pagina. Na aanmelding, ontvang je een e-mail met daarin een installatie-url en inloggegevens. Met deze installatie-url, start je de installatie van de koppeling.
Er is een proefperiode van 30 dagen.
Vriendelijk aandacht gevraagd voor het volgende
- Deze koppeling is een financiële koppeling. Het is geen logistieke koppeling. De koppeling is niet geschikt voor het bijwerken van klanten in Rompslomp, het printen van pakbonnen of het synchroniseren van producten/voorraad.
- Deze koppeling vervangt niet het werk van de boekhouder. Deze koppeling bespaart tijd omdat je niet meer hoeft over te tikken. De boekhouder is nog steeds nodig voor advies, kennis en controle.
Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de FAQ voor Opencart en in de FAQ voor Rompslomp.
Uitschakelen koppeling
Aan het einde van de proefperiode danwel abonnementsperiode, wordt de koppeling niet automatisch verlengd. Het aanbod voor een 1-jarig abonnement danwel verlenging ervan, ontvang je aan het einde van deze periode per e-mail. Je kunt de verlenging bevestigen door gebruik te maken van de betaallink in die mail.
Wil je tussentijds de koppeling beeindigen? Stuur ons dan een e-mail met daarin het verzoek en de licentiesleutel. Wij kunnen koppelingen alleen per huidige datum voor u stopzetten, niet op een toekomstige datum.
Stap je over naar een ander webwinkel-/boekhoudsysteem, en wil je daarmee opnieuw een koppeling? In deze faq leggen we dat uit.
We adviseren je bij de-installatie van de koppeling de API sleutel in te trekken en de extensie uit je webwinkel te verwijderen.
2.Hoe de koppeling werkt
Een bestelling uit de Opencart webwinkel wordt doorgezet naar een Rompslomp factuur.
Nieuwe bestellingen uit je webwinkel worden minimaal eenmaal per uur opgehaald uit de webwinkel. De status van de bestelling wordt bekeken en indien de bestelling doorgezet mag worden dan zal dit ook gebeuren. Mag de bestellingen nog niet doorgezet worden dan wordt deze iedere nacht gecontroleerd en wordt er gekeken of de status is gewijzigd en de bestelling wel doorgezet mag worden.
Controle vooraf
Aan het begin van de verwerking van een bestelling voeren we een aantal controles op de Opencart bestelling uit:
- Er wordt gecontroleerd of het totaal van de Opencart bestelling gelijk is aan de som van de bedragen in de bestelregels plus het bedrag aan verzendkosten.
- Is de bestelling een ICP bestelling dan wordt het BTW nummer gecontroleerd.
- Er wordt gecontroleerd of voor de BTW in iedere regel een overeenkomstige BTW code in Rompslomp bestaat.
- Er wordt gecontroleerd of de bestelling niet eerder is doorgezet.
Controle vooraf betaling
Er wordt een betaling doorgezet voor iedere bestelling die is doorgezet naar Rompslomp en die betaald is in Opencart. Het is mogelijk om de betaling altijd door te zetten, dus ongeacht de status in Opencart. Dit kan aangevraagd worden via webcare@webwinkelfacturen.nl.
Doorzetten bestellingen
Het doorzetten van een Opencart bestelling naar Rompslomp gebeurt in drie stappen:
- Er wordt gekeken of de klant al in Rompslomp aanwezig is. Zo nee dan wordt de klant aangemaakt. Matching gebeurt op emailadres.
- Er wordt gecontroleerd of de producten uit de Opencart bestelling al in Rompslomp aanwezig zijn. Ontbrekende producten worden aangemaakt.
- De Rompslomp factuur wordt aangemaakt en doorgezet.
Een betaling wordt naar Rompslomp doorgezet door de onbetaalde factuur in Rompslomp op te zoeken en de betaling aan deze factuur toe te voegen. Lukt het niet om de onbetaalde factuur te vinden dan verschijnt de betaling bij tab Fouten op het dashboard https://uwkoppeling.webwinkelfacturen.nl. De koppeling zal 2 nachten proberen om alsnog de openstaande factuur te vinden en de betaling daaraan toe te voegen. Verschijnt de openstaande factuur 1 of 2 dagen nadat de betaling is gedaan in Rompslomp dan is dat geen probleem.
Als de factuur op een later tijdstip in Rompslomp verschijnt dan kan de betaling alsnog handmatig gekoppeld worden aan deze openstaande factuur via de blauwe Verwerk knop op het dashboard. Omdat de betaling wordt toegevoegd aan een factuur is het niet mogelijk om betalingen door te zetten als er geen factuur te vinden is.
Het resultaat
Nadat de bestelling is doorgestuurd en een succesmelding van Rompslomp is ontvangen wordt de bestelling als afgehandeld aangemerkt. De Opencart bestelling verschijnt bij tab Rapportage op het dashboard.
Geeft Rompslomp een foutmelding terug bij het verwerken van de bestelling dan verschijnt de bestelling bij tab Fouten op het dashboard. Via de gele knop Meer info is meer informatie over het probleem te vinden. Via de rode knop Meld probleem kan de bestelling met alle noodzakelijke gegevens heel gemakkelijk bij ons aangemeld worden nadat je zelf het probleem hebt proberen op te lossen. Is het probleem opgelost dan kan in sommige situaties de bestellingen opnieuw worden doorgezet met de blauwe Verwerk knop.
3.Nodig: Opencart Secret key
De koppeling maakt gebruik van een OpenCart module. Deze module kun je hier downloaden:
- cloudinvoiceopencart2.3.zip (OpenCart versie 2.3)
- cloudinvoiceopencart3.zip (OpenCart versie 3)
Je installeert de extensie via FTP op je webwinkel. Je ziet de module Settings cloudinvoice platform verschijnen onder Modules in je beheerscherm.
Klik op Install om de module te installeren en vervolgens op Edit om de koppeling te configureren. De licentie-sleutel is de sleutel die je in de aanmeldingsemail hebt ontvangen. De API-sleutel om bestellingen en belastingtarieven uit OpenCart te lezen maak je zelf aan. Je kunt deze API-sleutel zien als een soort wachtwoord. Net als bij gewone wachtwoorden betekent een ingewikkeld wachtwoord dat je je gegevens extra beschermd. Wij adviseren je dan ook om een API sleutel in te vullen met minstens lengte 15 bestaande uit cijfers, letters, hoofdletters en de leestekens !, *, @, #, (, ) en =. Stel je API-sleutel zorgvuldig samen. Een goede API-sleutel maakt de koppeling een stuk veiliger. De maximale lengte van de API key is 64.
4.Installatie
Controleer na de installatie, mbv deze FAQ, of de koppeling werkt.
Het activeren van de koppeling bestaat uit drie stappen:
1. Het leggen van de connectie met de OpenCart webwinkel. Via deze stap autoriseer je de koppeling om de gegevens uit jullie webwinkel te lezen.
2. Het leggen van de connectie met Rompslomp. Hiermee autoriseer je de koppeling transacties naar jullie Rompslomp administratie te schrijven en informatie te lezen.
3. Het configureren van extra gegevens, zoals de BTW instellingen.
Voordat de koppeling gebruikt kan worden dienen eerst de voorwaarden geaccepteerd te worden. De voorwaarden zijn gebaseerd op de algemene ICT Voorwaarden (brancheorganisatie) en de algemene AVG richtlijnen. Ook hebben we een naam, emailadres en het land van de webwinkel nodig.
Authenticatie OpenCart webwinkel:
De authenticatie met je OpenCart webwinkel gebeurt via de API sleutel die je in een vorige sectie hebt aangemaakt. Klik op de rode Connect knop naast OpenCart en vul de API sleutel in in het popup-window. Als de connectie correct gelegd is dan wordt het bolletje groen. Is de connectie niet gelegd controleer dan dat de API-sleutel een lengte van max 64 heeft en niet per ongeluk de licentiesleutel is ingevuld.
Connectie Rompslomp
De connectie met Rompslomp loopt via OAuth. Zorg dat je bent uitgelogd bij Rompslomp voordat je de connectie start. Je klikt nu op de rode Connect knop. Er verschijnt automatisch een inlogscherm voor je Rompslomp account. Als je inlogt krijg je een scherm waarin gevraagd wordt of je de connectie toestaat. Als je dit bevestigt dan wordt de connectie met Rompslomp gelegd.
Administratie Rompslomp
Nadat de connectie met Rompslomp gelegd is dient de administratie voor de connectie ingesteld te worden. Pas daarna kunnen de andere instellingen gedaan worden zoals de BTW tarieven. Ververs het scherm met de pijltjes naast de Copy knop om de data op te halen die bij de administratie hoort.
Na het selecteren van de administratie en het verversen van het scherm via de pijltjes naast de Copy knop kan een factuurlayout geselecteerd worden.
Inrichten betaalmethoden
Bij het doorzetten van betalingen wordt een link gelegd tussen de betaalmethoden in je webwinkel en de tussenrekeningen uit Rompslomp. Alle betaalmethoden in je webwinkel worden getoond, echter alleen de door de ondernemer gebruikte betaalmethoden hoeven geconfigureerd te worden.
Bij het doorzetten van betalingen wordt een tussenrekening ingesteld van type Betaalmethoden in Rompslomp. Bij het inrichten van de tussenrekeningen is er geen mogelijkheid om op vaste debiteuren per betaalmethode te boeken.
5.Day-to-day: Vanuit OpenCart
In deze sectie laten we zien hoe we de bestellingen ophalen uit de webwinkel.
Doorzetschema: Nieuwe bestellingen uit je webwinkel worden minimaal eenmaal per uur opgehaald. Daarnaast worden iedere nacht de bestellingen bekeken die eerder zijn opgehaald en die nog niet zijn doorgestuurd naar je boekhoudsysteem. Een bestelling wordt doorgezet afhankelijk van de status van die bestelling. Je kunt via het dashboard, tab Configuratie, instellen bij welke statussen bestellingen moeten worden doorgezet.
Bij het doorzetten van betalingen controleert de koppeling iedere dag de Opencart bestellingen die succesvol zijn doorgezet naar Rompslomp. Als de bestelling is doorgezet en de status van de bestelling in Opencart is betaald dan zal er een betaling worden aangemaakt in Rompslomp voor deze bestelling. Mocht het wenselijk zijn betalingen altijd aan te maken - dus ongeacht de status van de bestelling in Opencart - dan kan dat. Stuur een email naar webcare@webwinkelfacturen.nl om dit aan te vragen.
BTW berekening: De BTW inrichting van OpenCart is complex en het werk van specialisten. Voor OpenCart BTW dienen de geozone-ids, de taxrules en taxrates correct zijn ingericht, zeker als je naar meerdere landen levert. Wij leveren helaas geen support op de BTW inrichting van de OpenCart webwinkel.
6.Day-to-day: Naar Rompslomp
Aanmaken transacties
Deze gegevens worden doorgezet naar Rompslomp:
- Datum: besteldatum
- Vervaldatum: twee weken na de besteldatum - dit kan niet aangepast worden
- Betaalmethode: betaalmethode zoals ingesteld op het dashboard
- Klantnummer uit Rompslomp
- Valuta: EUR
- Omschrijving: bestelnummer, bij een negatieve bestelling Credit bestelnummer.
- Factuurprofiel: Zoals ingesteld op het dashboard
- Regels
Aanmaken betalingen
Betalingen uit Opencart worden in Rompslomp geimporteerd door een betaling toe te voegen aan de openstaande factuur. Deze betaling bestaat uit de volgende velden:
- Bedrag betaald
- Omschrijving: Het verkoopnummer en de transactie-identifier
- Kruispost, zoals ingesteld in het dashboard
- Betaaldatum
Aanmaken debiteuren
Bij het doorzetten van klantinformatie wordt eerst gecontroleerd of de klant al eens eerder is doorgezet. Zo ja, dan wordt deze Rompslomp debiteur gebruikt als debiteur van de Rompslomp transactie. Is de klant nog niet bekend, dan wordt deze toegevoegd aan Rompslomp. Matching gebeurt op basis van e-mailadres. Let op: De koppeling maakt alleen debiteuren aan. De koppeling wijzigt geen debiteuren.
Aanmaken producten
Indien de worden doorgezet naar Rompslomp facturen dan controleert de koppeling eerst of de producten uit de al in Rompslomp bestaan. De koppeling voegt ontbrekende producten vervolgens toe aan het boekhoudsysteem. Bestaat een product al in Rompslomp dan wordt het product niet nogmaals toegevoegd. De koppeling zet de volgende producten automatisch in Rompslomp: Verzendkosten, Betaalkosten, Toeslag, Korting en Extra kosten.
Rompslomp accepteert alleen SKU's bestaand uit cijfers/letters, zonder afwijkende tekens.
Bij het aanmaken van facturen gebruikt de koppeling het BTW percentage zoals dat in de van Opencart. Ook als er een ander BTW percentage staat in het product van Rompslomp.
7.Support
Wij vinden het belangrijk dat je als webwinkelier op het moment dat je dat zelf wilt direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.
Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke bestellingen uit je Opencart webwinkel, per wanneer, zijn doorgezet naar Rompslomp.
Bij Dashboard >> Fouten zie je welke bestellingen niet zijn doorgezet. Daar kunnen geldige redenen voor zijn zoals geen BTW op de verzendkosten of een ongeldig BTW nummer van de klant. Er staan suggesties wat je moet doen om de foutsituatie op te lossen en ook is er een Verwerk knop om met voorrang een bestelling (opnieuw) door te schieten. Kom je er niet uit dan kun je de rode Meld probleem knop gebruiken om fouten bij ons aan te melden.
Bij Dashboard >> Open zie je welke bestellingen wel al zijn opgehaald maar nog niet zijn doorgezet omdat zij nog niet de juiste status hebben in de webwinkel. Iedere nacht draaien er jobs om de status opnieuw te bekijken en de bestelling alsnog door te zetten.
Bij Dashboard >> Configuratie staan de instellingen van je koppeling. Je kunt instellingen daar aanpassen.
Bij Dashboard >> Profiel staan facturen voor download. Ook kun je hier een extra emailadres opgeven voor het verzenden van emails.
We hebben een uitgebreide FAQ-sectie op de website. Kijk in het bijzonder naar deze secties: https://faq.webwinkelfacturen.nl/category/26/opencart.html en https://faq.webwinkelfacturen.nl/category/54/rompslomp.html.
Overige vragen en opmerkingen kun je sturen naar webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor een snelle beantwoording graag altijd de licentiesleutel en zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bestellingen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.
Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naar webcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de webwinkel en het boekhoudsysteem nodig.
Wij kunnen migraties uitvoeren voor verkopen die in het verleden hebben plaatsgevonden. De aanvraag procedure en werkwijze beschrijven we in deze faq. Voor migraties brengen we € 67,50 excl BTW per 1000 bestellingen in rekening.